Hlavním cílem oblékání příslušníků punkového hnutí bylo od počátku především šokovat ostatní. Jak na ulici poznáte punkáče a punkačku? Určitě podle oblečení a celkového vzhledu. Punková móda se totiž vyznačuje i přes určitou míru uniformity poměrně velkou kreativitou, inovativností a svobodou. Nejde o to vypadat jako nažehlená a vypulírovaná armáda, jako je tomu u hnutí skinheads, kde nikdo moc nevystupuje z řady. Punk chce především vybočovat a bořit zavedené konvence. Punková "uniforma" však zároveň upozorňuje na to, že někam patříte, patříte do určité "třídy". Nosí se úzký, potrhaný džíny, vysoký boty, rovněž něčím provokující tričko, kožená nebo džínová bunda zdobená našivkami,špendliky,cvoky,plackami,atd. Samozřejmě nesmí chybět nějakej ten řetěz, zámek(jasně, že visací), ti odvážnější si mohou vzít třeba i petlici, no konečně proč ne, že?!! A v neposlední řadě spínací špendlíky. V letních dnech jsou oblíbené pod kolena zastřihnuté kalhoty, nejčastěji červené(popřípadě jiné provokující barvy) a vysoké boty nahradí v tomhle případě vietnamky. Věřte mi! Do nějakejch 30°C nebo 40°C je hovadina si vzít "těžký boty".Vaše nožky potom nebudou vonět zrovna po fialkách :). Oblíbený jsou i hadrový či kožený sáčka po vzoru Sex Pistols, ozdobená několika spínacími špendlíky.
I tenhle rys se s punkem táhne od jeho počátku. Tehdejší punkáči odmítali hippie vzhled, využívali neobvyklé materiály a doplňky. Muži používali make-up, ženské oblečení a vysoké podpatky. Inspirací byly do velké míry dragové královny a králové. V tomhle směru jsou určitě nezapomenutelní New York Dolls, kteří tím, že zaujali McLarena, ovlivnili i londýnskou punkovou módu, která se později rozšířila téměř do celého světa. Ta byla a stále je specifická využíváním provokativních nápisů a sloganů zdánlivě neumětelsky udělaných, roztrhaných kalhot a triček, používáním spínacích špendlíků nejen v oblečení a prvků a materiálů z oblasti sexu: vinylu, kůže, gumy či S/M symboliky.
Možná už je to ohraná písnička, ale jedním z nejdůležitějších principů nejen punkové módy, ale punku vůbec je do it yourself; udělej to sám a postav se proti mainstreamu. Legendární jsou určitě křiváky (nesmíme však zapomenout ani na ty "echtový metalový") s řadou pyramid, cvoků, nášivek a ručně provedených nápisů a hesel (No Future!). Specifičnost punkové módy, hudby a dalších součástí této subkultury a undergroundová distribuce vede (mimo jiné) ke vzniku speciálních obchůdků a nezávislých distribučních sítí, jejichž primárním cílem není tvořit zisk, ale předávat "dědictví punku". S DIY principem souvisí i antikonzumerismus - nenechte si prostě říkat, co máte chtít a co potřebujete - a recyklace. Řada punkového oblečení vzniká přešíváním a upravováním secondhandových kousků. A ne všechny díry na oblečení vznikají v oděvních továrnách a rozdrbaná džínovina speciálně vyvinutou technologií. V počátcích u mnoha punkových skupin proto najdeme svastiky (obrácenou svastiku používali nacisté jako hákový kříž).
Svastika>>>V punku k němu přišla nejspíš sadomasochismem fascinovaná návrhářka Viviennne Westwood. Ve snaze šokovat zašli první punkáči opravdu daleko. Ještě předtím než se začali vymezovat proti britské Národní frontě, byli mezi nimi poměrně běžným módním doplňkem symboly spojené s nacistickým Německem. Hákový kříž nosil Sid Vicious,Johnny Rotten a s oblibou také Siouxie Sioux. NIKDY JIM ALE PRÝ NEŠLO O PODPORU NACISMU! Tenhle kult ale neměl dlouhého trvání. Po čase se začala většina lidi proti tomu bouřit. Jako na dvoudenním punkovém festivalu v klubu 100 odmítli The Clash půjčit svůj aparát Siouxie Sioux z The Banshees, dokud nesundají oblečení se svastikou. "Můžete šokovat, ale tohle je svinstvo." řekl prý manažer Clash Bernie Rhodes. Brzy se vyvinul jiný styl oblékání, jehož vyznavači chodili oblečeni ve špinavých, roztrhaných kalhotách a v triku s nášivkou nějaké populární punkové skupiny. Vše bylo doplněno velkým množstvím spínacích špendlíků.
Spínací špendlík>>>Ten je známí už od 14.století před naším letopočtem. Pro moderní dobu ho objevil americký vynálezce walter Hunt v půlce 19.století.(Svůj patent prodal za 400dolarů kamarádovi, kterému dlužil 15 babek. Pár let nato umřel v bíďe. Jako módní doplňek ho začal prodávat Malcolm McLaren ve svém obchoďe Sex. Inspiroval se přitom - stejně jako v mnoha jiných věcech - image amerického zpěváka Richarda Hella, který v roce 1977 vydal se svou kapelou the Voidoids vlivné album Blank Generation. Od té doby je spínací špendlík nedílnou součastí světa punkové módy. Punková móda vyvinula i speciální účesy.
Richard Hell.
V průběhu 90. let 20. století došlo k rozvoji subkultur a hudebních stylů ovlivněných punk rockem. V souvislosti s tím došlo i k uvolnění vztahu mezi hudební a módní stránkou subkultury - jinými slovy, každý se chová svobodně, a poslech nejrůznějších hudebních směrů vycházejících z punk rocku už není tak často spojován s nějakým konkrétním image nebo stylem oblékání.
Punkeři jsou specifický svojí části oděvu. Každá jeho část má pro punkery nějaký smysl nebo hluboký ideologický význam. Prvky na jejich oblečení nejsou bezúčelné a většinou na něco poukazují.
Číro>>>Identitický znak s nímž se většina punkerů ztotožňuje má významů hned několik. Kromě již výše zmiňovaného šokovat, byl jeho první význam odlišit se od hnutí skniheads, kteří měli hlavu vyholenou úplně. Ale pozor čírem neni když si například ti tužícim(barevnym) šamponem,vyhoníte na hlavě "číro" (což vlastně ani číro není).Číro má být také přirováním k životu Idiánů a jejich bezstarostného životu po svém před příchodem moderní civilizace. O tom ale je taky písnička "Indiáni" od úžasný(a moji oblíbený), český kapely E!E.
Obojek>>>u některých vyznavačů punku lze spatřit jako módní doplněk obojek na krku většinou ozdobený kovovými hroty, či jinými specifickým ornamenty pro tento styl. Má být symbolem poukázání na otroctví společnosti všech státních zřízení a sytémů bez vůle občanů se rozhodnout, bez toho aniž by za ně museli rozhodovat jiní. Ať už se jednalo o formu otroctví, monarchie, republiky, fundamentlismu, fašismu nebo demokracie.
Roztrahné triko a jeanse>>>mají za účel provokovat v lidech myšlenku, aby je neposuzovali podle stylu oblékání. Přinutit je zamyslet se, zda charakter člověka utváří jeho duševno nebo jeho zevnějšek.
Dnes se objevuje stále víc lidí, kteří berou punk jen jako módu a ne jako styl života. Poukazují tím například na tzv. šampony, kteří si na hlavě gelují "číro" (což vlastně ani číro není).